סגנונות בירה

מאת שחר הרץ | 26/07/2018

לאגר – Lager

שם כללי למשפחת סגנונות בירה ששמם לקוח מהמילה הגרמנית "לאחסן".

אלו בירות המיוצרות בתהליך תסיסה תחתית ע"י שמרי לאגר בטמפ' קרות יחסית (8-14 מעלות) כשלאחריה תקופת איחסון של מספר שבועות בטמפ' קרה אף יותר (0-3 מעלות).

הנסיונות הראשונים לייצר בירות כאלו היו במאה ה-15 עת ניסו בגרמניה להשתמש בשיטה של איחסון הבירה במערות קרירות לתקופת תסיסה ארוכה מהמקובל עד אז על מנת לקבל בירה מתונה ויציבה יותר בטעמיה.

שמרי הלאגר, האחראים על התסיסה של בירות הלאגר המודרניות היום, נתגלו לאדם רק במאה ה-19, וכך נוצרה לראשונה האבחנה הרשמית בין לאגר לאייל.

בירות ממשפחת הלאגר מתאפיינות בטעמים וריחות פרחוניים ועשביים, והן לרוב פשוטות וקלות יחסית לשתיה.

במשפחת הלאגר ניתן למצוא את הסגנונות הבאים – מהקל אל הכבד:
לאגר יבש, לאגר קל (לייט), פילזנר, מארזן/אוקטוברפסט, לאגר וינה/מינכן, בוק, לאגר כהה, דופלבוק, שווארצביר


אייל – Ale

שם כללי למשפחת סגנונות בירה, רובם אנגלים במקורם. המילה אייל היתה שם נרדף למילה בירה עד למאה ה-15 בערך. עד אז כמעט כל בירה נקראה אייל, ובהמשך השם אייל הוצמד רק למשקה שלא הכיל כשות.

כיום, כשאומרים אייל הכוונה היא לבירה שהותססה בעזרת שמרי אייל ובתסיסה עילית, בטמפ' גבוהה יחסית (16-24 מעלות) ובטווח זמן קצר של מספר ימים.

זו משפחת סגנונות בירה מסועפת ומגוונת הרבה יותר בהשוואה למשפחת הלאגר.

בירות ממשפחת האייל מתאפיינות בטעמים וריחות פירותיים, אדמתיים, עשירים ומורכבים. הן לרוב כבדות, עוצמתיות וחזקות יותר מאשר בירות לאגר, אם כי לא בהכרח.

במשפחת האייל ניתן למצוא את הסגנונות הבאים – מהקל אל הכבד:
וויטביר, בירות חיטה ,הפה-וייצן / וייסביר, אייל בלגי בהיר חזק, טריפל, סייזון, פייל אייל אמריקאי, פייל אייל אנגלי, אינדיה פייל אייל, דונקל-וויצן, אייל חורפי, אייל סקוטי, אייל חום, דאבל/דובל, אייל בלגי כהה חזק, סקוטש אייל קוואדרופל, פורטר, סטאוט

וללא קשר לחוזק או עוצמה, עוד שתי קטגוריות: בירות טראפיסטיות, בירות מנזרים

 

מיוחדים

לא בדיוק אייל ולא ממש לאגר – בירות בסגנונות מיוחדים שלא תמיד נופלות תחת קטגוריות סגנון ברורות.
אפשר למצוא כאן הכלאות בין לאגר לאייל וההפך, כל מיני בירות "ללא" משהו, בירות המיוצרות בטכניקות יחודיות ולא סטנדרטיות, בירות עם תוספות חריגות ורכיבים הזויים, וכדומה.

בין הסגנונות המיוחדים ניתן למצוא – מהקל אל הכבד:
בירה ללא אלכוהול, קולש, בירת שמפניה, למביק, ראוכביר, אייל דלעת, אלטביר, בירות מעושנות