הכרם מאתחלת את ההיסטוריה

מאת שחר הרץ | 17/08/2015

חברת הכרם נכנסת לתחום יבוא הבירה, זה הולך להיות מעניין, את ההשקה לקהל היא תעשה אצלנו בפסטיבל Beers 2015. שחר הרץ מתלהב ומפתח ציפיות לגבי העתיד, גם אנחנו …

1935, 1950, 1968, 1992, 2006, 2015.
לא הרבה שנים יכולות להתגאות בהיותן אבני דרך בהיסטוריה של הבירה בישראל. כולי תקווה שכל הקוראים כאן יודעים לנקוב במאורעות החשובים שהתרחשו בכל אחת מחמש השנים הראשונות ברשימה הנ"ל (אתם מוזמנים לפתח על זה דיון בתגובות לכתבה), ועל הסיבה ש- 2015 מופיעה שם אפרט בשמחה עכשיו.
האמת שקצת נסחפתי. כל אחת מהשנים שברשימה חוץ מ- 2015 תחשב ככל הנראה למשמעותית הרבה יותר בראיה לאחור, ו- 2015 (שתזכה לחודשים ארוכים) אמנם מלהיבה אותנו כפי שאנחנו לא זוכרים לפחות מאז 2010, אבל את ההשפעה העתידית שלה על ההיסטוריה של תעשית הבירה המקומית עדיין קצת מוקדם לנבא.
מה שלא יקרה, דבר אחד יהיה קשה מאוד לקחת מהשנה הזו, והוא את העובדה שב- 2015 הגיע לישראל מותג הבירה המעניין ביותר שנחת כאן אי פעם, או יותר נכון יהיה להגיד – מותג הבירה שהצליח ליצור סביבו בעולם יותר עניין, רעש והמולה מכל מותג בירה חדש אחר. הוא טרי ורענן. הוא חצוף, נועז ולא מתפשר. הוא סקוטי אבל נודף ממנו ריח חזק של כשות אמריקאי. הוא שני אנשים וכלב. הוא ברודוג (Brewdog).
לא שמעתם עליו אף פעם? הפסיקו לקרוא ברגע זה, פתחו גוגל, כתבו Brewdog, ונתראה עוד כמה שעות טובות, אחרי שתסיימו לראות את כל הסרטונים, כתבות, תמונות ושגעונות של המותג הזה. עשו לעצמכם טובה – תיישרו לרגע קו עם מה שבאמת קורה היום בתעשית הבירה העולמית. ברודוג ומבשלות קראפט מובילות אחרות ברחבי העולם הן הדבר הבא. האמת שהן כבר הדבר הזה. זה חי, זה עכשיו, זה אחר, זה אמיתי. ועכשיו זה גם אצלנו.


חברת הכרם היא אחת מחברות היבוא, שיווק והפצה של יין ואלכוהול בישראל כבר כמעט 100 שנים. כן, מאה. זו לא טעות. מ- 1921 הם איתנו.  את כל היסטורית הקטלוגים שלה אני לא מכיר, אבל בעשור שאני מלווה את תחום הבירה, אני זוכר שבקטגוריה זו הכרם מעולם לא התמקדה (זוכרים את בירה קוברה? זה בסדר, גם בכרם מעדיפים לשכוח). לפני שנה בדיוק רכשה הכרם 40% ממניות מבשלת בירה מלכה – מהלך שפירושו דבר אחד בלבד: אי אפשר להתעלם משוק הבירה המתפתח, וגם אנחנו רוצים להיות חלק במשחק.
ואתם יודעים איך זה. כשאתה כבר במשחק והמשחק מתחמם – מתחיל הכיף. אחרי שנה של ריצה (מהירה ומרשימה יש לומר) עם בירה מלכה, מכפילה חברת הכרם פי ארבע את מספר מותגי הבירה שברשותה עם תוספת מרגשת של שלושה מותגי בירה חזקים, שונים ומגוונים – וכל זה בקיץ אחד. תכלס – כל זה בשבוע אחד.
רדברגר (Radeberger) הוא מותג בירה גרמני מאוד גדול ומפורסם בגרמניה, שם הוא נחשב לפילסנר הגרמני הראשון אי פעם המיוצר החל מ- 1872. המבשלה מייצרת מאז ועד היום רק את הבירה הזו, במיקום האורגינלי שבעיר רדברג, לפי אותו מתכון ועם אותם מים זכים מהבאר המקומית. התוצאה היא לאגר בהיר, פריך, מריר ומעודן, עם ארומה פרחונית אופיינית וגוף בינוני. 4.8% אלכוהול. זו קטגורית בירה צפופה קצת בישראל, ויהיה מעניין לראות איך הפילס הגרמני הותיק הזה יצליח לפלס דרכו בעזרת האיכות והמסורת שלו.


בלו מון (Blue Moon) הוא מותג בירה אמריקאי צבעוני, שצריך להתאמץ כדי לפספס אותו כאשר מסתובבים ברחבי אמריקה הצפונית (גם אם לא מחפשים לשתות בירה). מדובר בבירת חיטה בסגנון בלגי, עם התוספות המוכרות כגון גרגירי כוסברה וקליפות תפוז – רכיב אשר חוזר גם בצורת ההגשה המומלצת של בירה זו, שפלח תפוז מעטר את ראשה של כל כוס בלו מון שנמזגת בארה"ב. עם 5.4% אלכוהול ומתיקות מתחנפת במעט, בלו מון סללה את דרכה להיות אחת הבירות הנמכרות ביותר באמריקה, עזרה ללמד מיליוני אמריקאים מה זה בירה מעוננת – ועל הדרך הפכה גם להיות במרכזו של דיון סוער על גבולות הגזרה של בירות בוטיק ואיך מקטלגים אותן כאשר הם מוכרות כמויות אדירות וזמינות בכל פינה.


ולבסוף יש את ברודוג. מותג שדורש כתבה משלו, שגם היא תהיה קצרה מלהכיל את כל מה שיש להגיד על היוזמה, היצירתיות, החזון, הגישה וכמובן ארסנל הבירות המרשים של מבשלה סקוטית חדשנית זו. חמש בירות של ברודוג נוחתות כאן השבוע, בשאיפה שזו רק ההתחלה. צפו לבירות מאתגרות חך, שלא ינעמו לכולם, אבל לא ישאירו אף אחד אדיש. נסו אותן, אל תשארו מאחור. הכרם כבר עשו את המהלך – עכשיו תורכם לשחק.