הטועם הראשי של גולדסטאר?

מאת גלעד דרור | 17/04/2015

בשבוע שעבר, בסוף יום מילואים מתיש בו לא הורשיתי להיות עם הנייד, התאחדתי סוף סוף עם האייפון שלי ומיד הדלקתי אותו. מהרגע שנפתח המכשיר החלו לקפוץ להן עשרות הודעות בוואטסאפ ובפייסבוק בעלות תוכן דיי דומה: "אחי! גולדסטאר מחפשים טועם ראשי למבשלה, אתה חייב להגיש מועמדות!". מיד נכנסתי לכתבה בכלכליסט שאחד החברים שלח לי וכותרתה "ג'וב החלומות: 12,000 שקל עבור שתיית בירה".  בכתבה נאמר שטמפו מחפשת טועם ראשי למותג גולדסטאר, מישהו שיגיע למבשלה פעם בשבוע לשתות גולדסטאר, לזלול אוכל ולאשר את הבירה שיוצאת משערי המפעל. הם טוענים שזאת עבודה ממש קלה שלא מצריכה ניסיון מקצועי, רק ניסיון של 2-3 שנים בשתיית בירה, הגיל צריך להיות 18 ומעלה (כלומר, אם שתיתם מגיל 15 אתם מועמדים ראויים) והשכר הנאה בשביל עבודת החלומות הזאת הוא 12,000 ₪. בהחלט שווה.

גם בדף הפייסבוק של גולדסטאר הייתה הודעה דרמטית שהם מחפשים מישהו שאוהב "גולדסטאר ובטלה" עם הפנייה לאתר בו ישנם פרטים נוספים וטופס הגשת מועמדות. כמובן שנכנסתי לדף כדי לראות את שאר הפרטים ואז, כמעט כמו בהתגלות, נפלה עלי ההבנה. מה שבאמת קורה פה הוא לא פחות מקמפיין גאוני של אנשי השיווק של גולדסטאר, אשר הצליחו באופן ערמומי במיוחד לעקוף את כל החוקים החדשים נגד פרסום אלכוהול (עליהם כתבתי בעבר), דבר שכל תעשיית הבירה מנסה לפצח מאז כניסתם של החוקים החדשים לתוקף.

תרשו לי להסביר את עצמי: טמפו לא באמת צריכה אף אחד מכם על מנת לאשר את הבירה שלה, הם עושים את זה מצוין בעצמם מאז 1950. מה שהיא כן צריכה זה פרסום מעניין ומרגש שהוא מעבר לסתם תמונה של הבקבוק במגזין גברים. אז הם גרמו לכולנו לדמיין איזה אדיר זה יכול להיות אם נתקבל לעבודת החלומות שהם מציעים. תחשבו על זה, אתם נכנסים למפעל של טמפו כמו מלכים, הרי אתם "הטועם הראשי של גולדסטאר", שותים גולדסטאר, אוכלים כמו מלכים, מאשרים שהבירה בסדר, לא שיש סיכוי שהיא תהיה לא בסדר או שתדעו לזהות אם היא באמת תהיה לא בסדר, וחוזרים הביתה במונית על חשבון העבודה כי הרי הם לא יתנו לכם לשתות ולנהוג, אתם מגיעים הביתה וכל החברים מעריצים אתכם כי יש לכם את עבודת החלומות.

עכשיו תתעוררו מהחלום. גולדסטאר הצליחה בחכמה רבה להרוויח כמעט בחינם המון מקום באינטרנט וגם בראש שלכם (earned media) בסכום שהוא הרבה יותר נמוך מכל קמפיין גרנדיוזי שהיה נעשה אלמלא נכנסו לתוקפם החוקים המגבילים את הפרסום. כמה זה עלה להם? ממש לא הרבה, ישיבת קריאייטיב במשרד פרסום, בניית "מיני סייט" והמשכורת המובטחת לזוכה בתפקיד הנחשק, סכום מזערי ביחס לקמפיין טלוויזיוני. בפעם הראשונה הצליח מותג בירה לעקוף את ההגבלות בעזרת קמפיין מקורי. שאפו לגולדסטאר על קמפיין מוצלח בתזמון מוצלח. אל תאמינו למקריות, יום העצמאות נחגג שבוע הבא וגולדסטאר תהיה בראש של אנשים רבים כשיעמדו מול מדף הבירות.

מהצד השני של נתח שוק הבירה הישראלי, ראינו את אנשי טובורג יוצאים במהדורה מיוחדת לכבוד יום העצמאות, בירה בעלת 6.7% אלכוהול לציון 67 שנות המדינה. את ההשקה של המהדורה המיוחדת ליוו כמובן גם כתבות יח"צ אבל גם לא מעט ספוטים בטלוויזיה, YOUTUBE, עיתונות ועוד. שימו לב מה ההבדל בין קריאייטיב מצוין לבין קריאייטיב שהוא מה שנקרא – בסדר. אנשי טובורג היו צריכים להוציא כסף רב על פיתוח מתכון מיוחד ואחר כך עוד המון כסף על פרסום, אנשי גולדסטאר לא הוציאו כמעט שקל על פרסום אבל זכו בו בעקבות רעיון טוב. מסקנה – קריאייטיב טוב חוסך לנו המון כסף.

לי באופן אישי לא משנה איזו בירה תשתו ביום העצמאות, מסחרית, או בוטיק, ישראלית או מיובאת, אולי אפילו בירה שהכנתם לבד בבית, העיקר שתשתו בירה. חג שמח!