פחיות או לא להיות

מאת גלעד דרור | 26/07/2014

פחית הבירה הראשונה הגיחה לעולם בינואר 1935 בזכות שיתוף פעולה בין יצרנית הפחיותAMERICAN CAN CO. ומבשלת הבירה  GOTTFRIED KRUEGER. תחילה, הרעיון למלא בירה בפחיות נשמע כל כך הזוי עד שהמבשלה סירבה בנימוס לרעיון של יצרנית הפחיות. אבל אז נשלפה מילת הקסם חוצת הגבולות והמגזרים, המילה שקשה לעמוד בפיתוי שלה – חינם. נתקין לכם את קו מילוי הפחיות בחינם, אם לא תהיו מרוצים, נפרק. יאללה בסדר אמרו אנשי מבשלת גוטפריד קרוגר, והמהלך הזניק את מכירות המבשלה ופתח עולם חדש לשיווק, הפצה ושתייה של בירה. הפוסט הזה מוקדש לדבר הבא בתחום בירות הבוטיק בעולם (ובעתיד גם בארץ) – פחיות.

  
מימין, פחית הבירה הראשונה. ספק אם איור של משרת כהה עור היה מקפיץ מכירות גם כיום…

עד שנת 2002 היו פחיות הבירה נחלתם הבלעדית של יצרניות הענק. בשנת 2002 החליט מנהל השיווק של מבשלת הבוטיק OSKAR BLUES מקולוראדו, שכדי לבלוט בין כל מבשלות הבוטיק שצצו כפטריות אחרי הגשם באותן שנים, צריך לעשות מעשה אמיץ ולמלא פחיות. למה אני משתמש בצמד המילים "מעשה אמיץ"? מכיוון שהבירות שבאו בפחיות עד אז היו בירות מסחריות ודלות בטעם, למעשה הן היוו סמל לבירות זולות ופשוטות. קחו את כל זה, תוסיפו קצת טעם מתכתי וזהו ולמעשה הזיכרון שצרוב בתודעה של רובנו בכל הנוגע לפחיות, עד לרגע זה ממש.

קפיצה קטנה להווה – נכון להיום משווקות 1515 סוגי פחיות בירה שונות מ421 מבשלות בוטיק בארה"ב בלבד. אז מה השתנה?  בעיקר התרבות והטכנולוגיה.

מבחינה תרבותית, היה צורך לשנות סטיגמות רבות לגבי בירה שמגיעה בפחית וגם את האופן שבו שותים. הסטיגמה העיקרית הייתה שהנוזל מקבל טעם מתכתי. דבר זה שגוי לחלוטין כיום מכיוון שאין מגע בין הנוזל למתכת, בזכות שכבה דקה של פולימר על בסיס מים המפריד ביניהם. כדי להמנע לחלוטין מטעם מתכתי ולהנות מהארומות של הבירה מוזגים אותה לכוס, זה נכון גם לגבי בקבוקים.

מבחינה טכנולוגית, היה צורך להוזיל משמעותית את המערכות למילוי פחיות כדי שיתאימו גם למבשלות בינוניות ולא רק למפעלי ענק. כיום, זול יותר למלא בירה בפחיות מכיוון שהפחית כחומר גלם זולה יותר מבקבוק ומערכת למילוי פחיות יעילה ופשוטה יותר ממערכת למילוי בקבוקים.

 

עיצובים נבחרים של פחיות של בירות בוטיק אמריקאיות – יפה, תופס את העין, מגרה!

פרט לשינויים התרבותיים והטכנולוגיים שאיפשרו את מהפכת הפחיות, לפחיות המון יתרונות מאוד ברורים על פני בקבוק הזכוכית המסורתי. קבלו רשימה חלקית:

  1. הפחית אטומה לחלוטין מאור ובכך מגינה על הבירה מפני השמש (אויב של הבירה).
  2. אטימה של פחית טובה יותר מאטימה של בקבוק – מניעת התחמצנות ובריחתCO2.
  3. פחיות לא נשברות.
  4. פחית בירה שוקלת פחות מבקבוק בירה –  נישאות בקלות, עליות הפצה פחותות.
  5. נערמות בקלות ותופסות פחות מקום (אצל היצרן, אצל המשווק ואצל הלקוח)
  6. פחות נפח ופחות משקל = הורדה בעלויות שילוח/ייצוא
  7. אפשרויות העיצוב של הפחית גדולות יותר.
  8. בירה בפחית מתקררת מהר יותר מבירה בבקבוק.
  9. לא צריך פותחן…

האם באמת מדובר ב "מהפכת פחיות"? תחליטו לבד – בשנה האחרונה עלו המכירות של בירות בוטיק מבקבוקים בארה"ב ב-9%, נתון מכובד לכל הדעות, אבל מכירות של פחיות בוטיק בארה"ב זינקו בשנה האחרונה ב-89% וזה כבר נתון מרשים. באנגליה הנתונים אפילו יותר מרשימים מאלו של ארה"ב עם עליות של מאות אחוזים במכירות של פחיות בוטיק.

אין לי ספק כי המבשלה הישראלית הראשונה שתאזור אומץ למלא בירה בפחיות תייצר באז גדול והמכירות שלה יגדלו בהתאם. יתרון נוסף שיש לפחיות בארץ מגיע מכיוון לא צפוי – החוקים החדשים להגבלת הפרסומות והשיווק של אלכוהול, אותם חוקים אשר לא מאפשרים יצירתיות בפרסום, למעשה יגרמו למודעה של פחית להיות מאוד בולטת בין כל הבקבוקים המשמימים ואותו הדבר נכון גם לגבי פחית על המדף בחנויות בין עשרות בקבוקים. אז מתי נראה את מהפכת הפחיות אצלנו בארץ? כנראה שייקח קצת זמן. מבחינה כלכלית אין מבשלת בוטיק אחת שישתלם לה לייבא מערכת למילוי פחיות לבד, אבל אולי דווקא בזכות הפחיות נראה שיתוף פעולה מעניין סוף סוף.

בירה איכותית שותים מכוס.