דובל מחבית – השקה עולמית בתערוכה

מאת שחר הרץ | 17/12/2012

בראם ווארוויק הוא מנהל היצוא של מבשלת דובל-מורטגאט. על פניו התפקיד נשמע יבשושי משהו ולוגיסטי באופיו, אך בפועל אין זה כך בכלל. בראם הוא הפנים של דובל בעולם והשגריר מספר 1 שלה. תפקידו הוא להסתובב ברחבי הגלובוס על מנת לחפש שווקים חדשים אליהם אפשר להחדיר את המותגים של המבשלה, ולוודא שהם מיוצגים בכבוד היכן שהם כבר נמכרים. ישראל עונה כמובן על הקריטריון השני ולכן אנחנו יכולים לפגוש את בראם אצלנו בערך פעם בשנה, כשהוא מגיע לביקור הרוטיני שלו בארץ.

מר ווארוויק הוא אדם מקסים, צנוע, אלגנטי, רהוט ודיפלומטי – תכונות שהופכות אותו לאחד האנשים המתאימים ביותר שאני מכיר לתפקיד אותו הם מאיישים. ההרצאות שלו ברורות, שיווקיות במידה ומעניינות ולעיתים הוא מצליח להחמיא לשומעים אותו ולמוצרים שלו באותו משפט – תכונה גאונית. הוא עונה בנימוס לכל שאלה ולא מתבייש להגיד שהוא לא יודע את התשובה, אם אכן זה המצב (נדיר). את הביקורים משתדל בראם לעשות במידת האפשר סביב אירועי בירה כאלו ואחרים הנערכים כאן. הוא ביקר בפסטיבל מעברות, בחגיגות טעם העיר והגיע לכאן בשנה שעברה כדי לקדם את ההשקה של הבירה ליפמנס מבית דובל. בתקופה הקרובה מסתמן שהוא יהיה כאן בתדירות גבוהה יותר והפעם הסיבה לכך מרגשת במיוחד.

השאלה שבראם שמע כאן הכי הרבה פעמים, וזו שתמיד צצה ראשונה בכל פורום אליו הוא מדבר בארץ היא מדוע אין בישראל את הבירה דובל מחבית. עד לפני כשנתיים התשובה שלו היתה קצרה וברורה – זה לא שרק בישראל אין, פשוט אין לדובל גרסת חבית. לאחרונה תשובה זו הפכה להיות לא מספקת שכן חלק מהקהל הישראלי המתוחכם והרואה עולם כבר יודע שדובל מחבית כבר אפשר (אם מתאמצים) למצוא במקומות מסויימים בארצות הברית ואנגליה.

בראם כבר למד שעלינו אי אפשר לעבוד ותשובתו לכך היתה שמדובר עדיין רק בפיילוט ובנסיון של מבשלת דובל-מורטגאט לייצר גרסת חבית ראויה לדובל – בירה שאחת מבין רבות מהגדולות שלה היא המורכבות והעידון שהיא מפתחת על ידי תסיסה נוספת בבקבוק לאורך זמן ובטמפרטורה מבוקרת במבשלה, עוד לפני יציאתה לשוק.

ההשפעה של תסיסה נוספת זו היא כה קריטית לאופי של דובל, הנחשבת לאחת הבירות הבודדות בעולם שלא נמזגות מחבית. כמעט 90 שנה היא איתנו – תמיד בבקבוק, אך המציאות של ימינו עם ההתפתחות המרשימה של תעשית הבירה העולמית והמקומית הובילו גם את דובל-מורטגאט לצאת מהשבלונה, לחשוב יצירתית ולנסות למצוא פתרונות למה השוק דורש. זה התחיל עם המהדורות המיוחדות של דובל טריפל הופ המשובחת, המשיך עם הפיילוט של דובל מהחבית באמריקה ובריטניה, ומגיע החודש לשיא (לפחות מבחינתנו כישראלים) עם השקה של דובל סינגל פרמנטד (Duvel Single Fermented), כאשר המדינה הראשונה בה תושק בירה זו באופן רשמי מחוץ לבלגיה היא – ישראל!

חשוב לציין שהבירה, הנקראת לעיתים בחו"ל כראשי תיבות (DSF) ודי ברור שתקרא על פי רוב אצלנו "דובל סינגל" היא לא בדיוק דובל מחבית. מדובר בבירה נפרדת שהיא בעצם גרסה מותאמת למזיגה ולהגשה מחבית של הבירה דובל. מקור השם נובע מהעובדה שבחבית הבירה לא עוברת שתי תסיסות כמו בבקבוק, אלא רק אחת. היא בעלת אחוז אלכוהול רגוע יותר מאשר גרסת הבקבוק (6.8 לעומת 8.5), המראה שלה זהוב וצלול (היא מסוננת), הארומה שלה מכילה את אותם זני כשות פרחוניים ומפולפלים (סאאז מצ'כיה, סטיריאן גולדינג מסלובניה), הטעמים הפירותיים מעודנים והסיומת יבשה ומרירה כהלכה. בסך הכל היא קלה יותר לשתיה מדובל הרגילה ולא נופלת ממנה מבחינת איכות.

מר ווארוויק כבר הגיע לכאן לפני כשבועיים לאירוע השקה סגור, מכובד ואינטימי שיזמו יבואני הבירה לארץ (נורמן פרמיום) לאנשי תקשורת ומקורבים מהתעשיה ושהתקיים בבית שגריר בלגיה בהרצליה. באותו ערב נפתחה לראשונה חבית של דובל סינגל והתגובות אליה היו חיוביות מאוד. זה היה ערב מרגש שהוכיח עד כמה רואה מבשלת דובל-מורטגאט בישראל שוק בירה לגיטימי ומתפתח, ששווה להשקיע בו ושיש בו קהל צרכנים נבון, בוגר, איכותי וצמא לריגושים.


בראם ווארוויק (מימין), השגריר הבלגי (באמצע) ואמיר נוימן – 'נורמן פרימיום'

החשיפה הראשונה של הבירה לקהל הרחב תתרחש במסגרת תערוכת ביר'ס 2013 הממשמשת ובאה (8-9 ינואר), כאשר מיד בסיומה יפתחו חביות של דובל סינגל בכשלושים נקודות מכירה ברחבי הארץ (ראו רשימה למטה). בראם ווארוויק יגיע לכאן שוב לכבוד התערוכה וההשקה לקהל הרחב, ואף יעביר במסגרת האירוע הרצאות פתוחות וחינמיות לקהל בכל שעה עגולה החל משש בערב ועד עשר בכל אחד מהימים (אין צורך להרשם מראש, פשוט להגיע ולתפוס מקום). הוא יספר על כל הבירות של המבשלה וכמובן על דובל סינגל – בירה שבזכותה נזכה לראות אותו כאן יותר.

איפה אפשר לשתות דובל מחבית: תל אביב: אגנס, ויינברג, טמפטיישן, MATE דיזינגוף, MATE פלורנטין, נורמה ג'ין, נורמן, פורטר אנד סאנס, פרלה. השרון: אגנס הוד השרון, טמפל בר גלילות, טמפל בר כפר-סבא, מרלה סינגר – פתח תקווה, סוקו 77 – רמת השרון, פליקנו – רעננה, קבינט – נתניה, ראשונים 7 – הרצליה, שינקין – רעננה. חיפה: טמפל בר, מעיין הבירה, סליק, פונדק הדב. ירושלים: באשר ביסטרו בר, גלן, השכנה. דרום: 55 drafts & more, הפיראט – ראשל"צ, טמפל בר – ראשל"צ, ברבסבא – באר שבע, לה-מורס – רחובות, קסטל – אשדוד, רוזה – באר שבע, מזח 99 – אילת.

קרדיט צילום: ריטה מאי