ווינשטפן. נוסד 1040!

מאת שחר הרץ | 16/08/2011

חלקנו (או בשאיפה כולנו) עוד יהיו בחיים כאשר בעוד 29 שנים תחגוג מבשלת ווינשטפן יומולדת מאוד מיוחד, כזה שיכנס לספר השיאים, וכזה שדורש הרבה מאוד נרות על העוגה. לא בכל יום מציינת מבשלה אלף שנים להיווסדה, וכשמדובר באחת המבשלות המוערכות ביותר בעולם, החגיגה גדולה אף יותר.

וויינשטפן היא הרבה מעבר לעוד מבשלה. היא נחשבת לאחת המבשלות האיכותיות ביותר בעולם ולכזו שמייצרת בירות המובילות בקטגוריה שלהן ונתפסות ע"י רבים למייצגות קלאסיות של סגנונן, בעיקר בז'אנר החיטה. זו לא מבשלה גדולה במיוחד, והמותג ווינשטפן הוא לא מהגדולים אפילו בגרמניה מבחינת כמויות יצור ומכר, אבל מבחינת איכות קשה להתווכח על המעמד של מותג זה בקרב מומחי וחובבי הבירה בעולם.

מה שהחל כמבשלה של מנזר בנדיקטי בשנת 1040 הוא כיום מבשלה בווארית בפיקוח המדינה, המתפקדת כחברה פרטית. ממוקמת על גבעת וויינשטפן בעיר פרייזינג ומשקיפה על נוף ציורי, המבשלה צמודה למרכז המדע של האוניברסיטה הטכנית של מינכן – דבר שיוצר שילוב נפלא של מסורת ומודרניות, המזוהה מאוד עם המבשלה ועם הבירות המיוצרות בה.


מבשלת ווינשטפן. מוקד עולמי של מדעי לימוד הבירה


גבעת ווינשטפן

מבשלת וויינשטפן נחשבת למוקד העולמי של מדעי לימודי בישול הבירה, ומעטים הם הברו-מאסטרים הפעילים כיום בעולם שלא עברו הכשרה כלשהי (וברוב המקרים הכשרה מלאה ומקיפה) באקדמיה של וויינשטפן, אשר נחשבת למוכרת, לאיכותית ולמבוקשת ביותר. בנק השמרים של וויינשטפן הוא מוסד ידוע בו נשמרים ומפותחים זני שמרים רבים ויחודיים, המשמשים את תעשית הבירה העולמית.

בגרמניה נחשבת וויינשטפן למבשלה אזורית מוערכת בהיקף בינוני המייצרת מגוון של בירות חיטה ובירות לאגר באיכות גבוהה. לארץ הגיע המותג לראשונה בשנת 2003 ובעצם פתח כאן קטגוריה חדשה שעד אז היתה כמעט בגדר בלתי ניתנת להשגה – בירות חיטה. ישראלים רבים נוסעים מדי שנה לגרמניה, בין אם לפסטיבל האוקטוברפסט ובין אם לטיולים או עסקים, והמונח ווייסביר היה מוכר לחלקם ואפילו נחשק בשובם לארץ, אבל עד הגעתה של וויינשטפן היתה זו קטגורית בירה "מתה" ולא מוכרת למי שלא ביקר בגרמניה.

החדירה של המותג לברזים של הפאבים בישראל היתה מהירה יחסית ולמרות השם הקצת קשה לביטוי והעובדה שהבירה היתה ניתנת להשגה רק בחביות (כך גם עד עצם היום הזה), וויינשטפן הראתה התקדמות משמעותית בקצב המכירות ובהדרגה הפכה להיות הבירה שבזכותה ידעו הישראלים מה זה בירת חיטה, ומונחים כמו בירה מעורפלת/מעוננת/עכורה/לא מסוננת הפכו שגורים בפי הקהל הישראלי הצמא לטעמים חדשים ומרעננים עם תחילתה של מהפכת הבירה בארץ.

כיום נחשבת וויינשטפן לבירה המובילה את קטגורית בירת החיטה בארץ, כאשר מלבד בירת החיטה הבהירה והקלאסית שרצה כאן שנים, ניתן למצוא כאן מדי פעם גם את הגרסה הכהה והחל מהשנה הציצה אצלנו גם וויינשטפן ויטוס הנפלאה – בירת חיטה עשירה וחזקה (7.7%) בסגנון Weizen-Bock מיוחד ודי נדיר.


שתי הבירות האחרונות מלמדות על כך שלמרות שהמבשלה מזוהה בעיקר עם הוייסביר הקלאסית, מיוצרות שם גם בירות נוספות (עוד כתריסר בערך) אשר כולן משובחות. בירות חיטה נוספות (ללא אלכוהול, חיטה לייט, ובירת חיטה מסוננת), וכן בירות לאגר כגון פילזנר, FestBier ודאבל בוק נהדר שנקרא קורביניאן, על שם הקדוש שהקים את מנזר וויינשטפן המקורי בשנת 725.


בארץ לא תמצאו ווינשטפן בבקבוקים, רק במזיגה מחבית

ביקור במבשלת וויינשטפן הוא חוויה יוצאת דופן. מתחם המבשלה מכיל חנות מזכרות מהגדולות יותר הזכורות לי מביקורי הרבים במבשלות בעולם, בה אפשר לרכוש גם את כל הבירות וגם מגוון עצום של פריטים ממותגים כולל כוסות נדירות. בנוסף יש אפשרות לסעוד ארוחת מלכים במסעדה של המבשלה – Braustubel Weihenstephan – המגישה אוכל בווארי אותנטי עשוי כהלכה. אחרי האוכל אפשר לטייל על הגבעה ולהשקיף על הנוף בעזרת משקפות ולנוח על אחד הספסלים המפוזרים להם במתחם. כמובן שאפשר גם לסייר במבשלה באופן מודרך בתיאום מראש.

השילוב של מסורת וחדשנות הוא אחד הדברים הקסומים ביותר בכל הנוגע לוויינשטפן, שילוב אשר הגיע לגבהות חדשות בשנה שעברה (אחרי שנתיים של פיתוח) עם ההשקה של אינפיניום – שיתוף פעולה של וויינשטפן עם לא פחות מאשר מבשלת בוסטון ביר קומפני האמריקאית (יצרנית סמואל אדמס). שת"פ זה הוליד את אחת הבירות המסקרנות ביותר שיוצרו לאחרונה (ואת אחד הבקבוקים המרשימים ביותר אי פעם). משקה שנע על הגבול בין בירה לשמפנייה, ואשר כל מילה שאגיד לגביו (שלילית או חיובית) תהיה מיותרת, כי לטעום תהיו חייבים, אם תצליחו להשיג בקבוק…